Mi az az MVP?

Az MVP jelentése: a leggyorsabban elkészíthető első üzemképes prototípus. Azaz a termék, szolgáltatás csak a legszükségesebb funkciókkal rendelkezik az indulásnál. Cél a visszajelzések és tapasztalatok gyűjtése. Az MVP kifejezést gyakran használják Eric Ries Lean Startup módszerével összefüggésben (Ries, 2018). Nézd meg a bejegyzésben, hogy a Startup ökoszisztémán kívül hol vetheted be ezt a módszert, és mire érdemes figyelned!

Laravel web developer
Pontosítsuk az MVP-t!

Az MVP azt a célt lőtte be, mellyel gyorsan lehet elkészíteni és szállítani a terméket a felhasználóknak, amit már kezelésbe is vehetnek. Tehát a termék működőképes és visszajelzést tudnak adni róla, hogy hogyan, milyen irányba fejlődjön.

MVP jelentése, avagy a kész jobb, mint a tökéletes?

Minimum = kezdetleges, létezik és kézzelfogható, bemutatható.
Viable = van létjogosultsága, és kell is, szükség van rá.
Product = termék, azaz valamit el tudsz adni, legyen fizikai termék vagy szolgáltatás.

MVP pro és kontra

A valamennyire életképes termék lehetővé teszi a korai piacra lépést, de további költségeket von maga után a fejlesztéshez.

  • Az erősen versenyző piacokon a piacra dobás (Time-to-Market) a termékfejlesztésben döntő versenyelőny, ha Te vagy az első, aki először kijön a termékkel.
  • Az MVP termékek nyerhetnek a piacra lépési versenyben, ám ott lesznek a teljes termék továbbfejlesztésével járó magas költségek.
  • Az induló vállalkozásoknak az MVP azt jelenti, hogy minimalizálják a kockázatot, és szélsebesen piacra lépnek. Az érett cégek simán segítségül hívják tapasztalataikat, meg a kockázatértékelést is a korai vagy későbbi fejlesztésekhez, na de ezzel szemben egy kis cég, Startup esetén a háttértudás, tapasztalat hiányozhat.
  • Adatok segítségével meghatározható az MVP funkcióinak azon köre, mellyel rövid idő alatt optimális lesz a piacra lépés, a többletköltségek elkerülése mellett.
  • A későbbi, teljes termékfejlesztés költségei és ideje jelentősen magasabbak, mint a kezdeti. A funkciók későbbi hozzáadása mindig jelentős, további erőfeszítéseket jelent.
Figyeld, teszteld, kérdezd a piacod!

Találd meg a szent grált! Azaz leendő vásárlóid fájdalompontját!

Végezz piackutatást – remélhetőleg tényleg el is végzed -, amiben kiderül, hogy a termékedre, szolgáltatásodra szükség van-e!

De hol, hogyan tudod megtenni, ha még nincs is ügyfeled? Kérdezheted magadban.

  • Fórumokat nézel, ahol egy termék, szolgáltatás plusz igényeiről, hibáiról írnak.
  • Visszajelzéseket, értékeléseket olvasol termékekről, amiben a hibákról írnak, tehát mi lehetne jobb, mi hiányzik belőle…
  • Pályatársakat (konkurenciát) keresel, megnézed mit árulnak – Benchmark.
  • Készítesz egy rövid, de lényegre törő kérdőívet, kiposztolod csoportokban.
  • Megnézel crowdfunding oldalakat, azaz közösségi finanszírozás oldalakat, hogy mások miket találnak ki.
  • Startupok gyűjtőoldalát is keresed, nagyon jó ötleteket meríthetsz, hogy mások mire kaptak pénzt, tudsz inspirálódni…

Ezekről a helyekről remélhetőleg visszajelzést fogsz kapni. Nehéz az elején, de meg kell csinálni, nincs mese!
Ha nincs meg a piacod fájdalompontja, nincs meg a piaci validálás sem, azaz hogy van-e egyáltalán arra a termékre szükség, lesz-e kereslet. Ilyen esetben rendkívül nagy valószínűséggel lesz életképtelen amit kitaláltál, és csak égetni fogod a pénzt, meg az idődet. Tényleg szükség van arra, amit kiötlöttél?

Most már tudod miről szól az MVP

Vagyis, hogy ezt hogyan kell összerakni, bár működőképessé tenni az már egy másik történet.
Fontos, hogy legyen egy olyan segítőd, aki már felépített egy vállalkozást, tehát kellő tapasztalattal rendelkezik.
Ha jó az ötleted és működik is, akkor legalább egy befektető felkarol, ha nincs elég tőkéd belevágni. Erről is lehetne írni egy hosszabb bejegyzést…